tisdag 2 februari 2010

Beksinski



Zdzisław Beksinski


Även om det inte går att bestämma exakt vad som kommer hända i ens liv, tror jag att man kan bestämma sitt eget tema. Mitt liv är en saga, för sådana har alltid fascinerat mig. Rätt mängd fantasi och vackra saker - men bra sagor har även motsatsen, grymhet, sorg och mörker. Disneysagor suger.



När jag var liten älskade jag "Flickan med de röda skorna", "Östan om sol, västan om måne", "Ali Baba och de 40 rövarna". Snillrika huvudpersoner som rider genom skogar av koppar, guld och silver. Skatter vaktade av monster, talande fiskar, vacker natur, hemsökelser, älvor, skogsrån m.m.



När snön faller glittrande överallt och dämpar alla ljud. Då det enda som hörs är de egna frasande stegen och en stilla melodi av snöflingornas strilande fall mot torra löv. Det är ett (av de många) ögonblick jag sparar på.


***












Saknar mitt stora troll!








Film:
Mirror mask
Pan's Labyrinth

Labyrinth


Musik:

Cartouche - Blackmore's night
Per Aspera ad Astra - Haggard
In the Hall of the Mountain King - Grieg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar