lördag 13 februari 2010

Berg, ringar, fyrkanter...



I somras besteg vi nåt berg på polska gränsen som kallas "käringberget" (Kac Hora!).



Högt var det och jag lyckades kidnappa kameran ett tag.


Musik
Ring of Fire - Johnny Cash



Fastnade på Ring of Fire-låten...

Wikipedia:
En ring är en cirkelyta med ett stort hål i mitten. Hålet måste vara stort i förhållande till ringens diameter, annars blir det ett hjul. (stating the obviuos?)

Nationalencyklopedin:
ring, matematisk struktur där en addition och en multiplikation är definierade och där subtraktion alltid kan utföras. Enklaste exemplet är de vanliga heltalen. Det finns en mängd olika slags ringar, som alla kan behandlas med samma metoder, därav begreppets betydelse.

Vidare på ämnet gör wikipedia oss smartare genom att berätta att en fyrkant kan vara allt från en längdenhet till en stridsposition... eller en sexuell aktivitet (se även trekant). Haha!

Ordet fyrkant verkar inte kvalificera sig för nationalencyklopedin. Där undrar de istället om jag menade färgkontrast, Fyrkat, yrkande, kurant eller frekvent?

I vilket fall är nog fyrkantiga meloner lättare att packa än runda.



Kurant
kunde man ju önska att man var, men här sitter jag hemma och är überförkyld. Den enda färgkontrast som uppträder frekvent är att min näsa blir röd. Behöver jag skriva att jag har tråkigt eller framgår det kanske av texten ovanför?

Fyrkat
verkar för övrigt vara en gammal vikingaborg i Danmark. För den som har tråkigt yrkar jag därför på ett besök hos denna softistikerade danska hemsida dedikerad till vikingarna:

TOTAL VIKING POWER!!!

Over and out.



Film:

Silent Hill (en av få ganska lyckade filmer baserade på tv-spel, jag gillar den i alla fall.)
The Ring
The Cube (en gammal klassiker sen högstadiet)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar